L’electroteràpia és una de les tècniques més habituals en els tractaments de fisioteràpia. Consisteix en l’aplicació de corrents elèctrics per aconseguir una resposta fisiològica que desencadeni un efecte terapèutic. Gràcies a l’efecte dels corrents elèctrics, es produeix calor a la zona afectada per a aconseguir un efecte antiinflamatori o bé per reduir o eliminar el dolor muscular.

Segons les necessitats del pacient, els corrents elèctrics s’apliquen a través de diferents aparells que compleixen amb determinades finalitats.

Electroestimuladors musculars (EMS)

L’electroestimulació és un dels tractaments més habituals en els processos de rehabilitació. És habitual aplicar-la en pacients que necessiten guanyar força muscular després d’una lesió. També es poden emprar per evitar l’atròfia muscular.

Electroestimulació transcutània dels nervis (TENS)

El tractament d’electroteràpia TENS actua en la transmissió de corrents elèctrics a baixa freqüència a través de pegats a la pell. La finalitat d’aquesta teràpia és disminuir el dolor sobre una lesió modificant la intensitat del corrent per augmentar progressivament i millorar els teixits i la resistència dels músculs.

Tècnica de Microones

Técnica de microondas en fisioterapia

La funció d’aquest aparell és proporcionar calor a la zona afectada a través de raigs infrarojos. Actua en els teixits d’una manera més profunda, ja que la calor arriba directament al múscul. És habitual emprar aquesta tècnica en la fisioteràpia esportiva gràcies a la seva rapidesa per a la recuperació muscular.

Magnetoteràpia

La magnetoteràpia és una teràpia física per a tractar malalties múscul-esquelètiques. Està especialment indicada per a la regeneració accelerada del teixit ossi i òrgans del cos humà.

Davant dolors persistents, com en els casos d’osteoporosis, l’actuació dels camps magnètics de baixa freqüència i alta intensitat, són capaces de generar corrents elèctrics en el teixit ossi per a incitar als osteoblasts a incrementar la seva producció d’os. Així mateix, també augmenta la producció de col·lagen, una part important del teixit ossi.

Aquest tractament també es pot aplicar per a les cicatritzacions de lesions de la pell, músculs i tendons.

Beneficis de l’electroteràpia en fisioteràpia

tendinitis

www.scientificanimations.comTendinitis / CC BY-SA

L’estimulació dels nervis i els músculs amb electricitat ajuda a fer que aquests es relaxin progressivament per a aconseguir la seva recuperació. A més de produir un efecte analgèsic, els tractaments d’electroteràpia ajuden a fer més suportable una lesió i a recuperar, de manera progressiva, els moviments naturals dels músculs.

Per als casos d’inflamacions musculars, com les tendinitis, els corrents elèctrics permeten treballar les zones afectades per corregir la lesió, però també per prevenir-la. Gràcies a l’aplicació de diferents intensitats de corrents, podem aconseguir que la musculatura pugui seguir treballant al seu ritme habitual.