Actualment, el mal d’esquena és un problema molt comú. Pot afectar en qualsevol etapa de la vida i esdevenir un obstacle altament limitant en el nostre dia a dia. Les conseqüències d’una mala postura es poden atribuir a l’estrès, els hàbits sedentaris i la manca de consciència corporal.

La columna vertebral és la base essencial del moviment, estabilitat i protecció del sistema nerviós. Per això, qualsevol desequilibri pot ser especialment incapacitant, cosa que fa que el manteniment regular de l’esquena sigui crucial. Quan apareix el dolor, ens tornem més conscients de la importància de mantenir la nostra esquena sana.

Quines conseqüències té la mala postura corporal?

Dolor lumbar a causa de les males postures degudes a passar hores asseguts en posició encorbada a la feina, romandre dempeus durant períodes prolongats amb la pelvis inclinada cap endavant o transportar càrregues pesades, poden provocar dolors d’esquena i altres problemes musculoesquelètics derivats d’un estil de vida inactiu.

Dolor de coll i de la part superior de les espatlles, que sol ser causat per una tensió excessiva a les articulacions de les últimes vèrtebres cervicals, que sovint es produeix per romandre assegut durant un període de temps prolongat. També es pot atribuir a contractures derivades tant de l’estrès com del manteniment d’esforços o postures inadequades.

El risc de lesions augmenta en adoptar una postura incorrecte, el pes del cos es distribueix de forma inapropiada, cosa que pot augmentar el risc de lesions i deixar desprotegides determinades zones del cos.

Com alleujar el mal d’esquena i millorar la nostra salut corporal?

En fisioteràpia, treballem la reeducació postural del pacient com a forma d’alleujar les molèsties causades per les alteracions musculoesquelètiques, a causa de les males postures adoptades a la nostra vida diària. L’objectiu de la Reeducació Postural Global (RPG) és guanyar elasticitat, recuperar els bloquejos articulars i tractar les contractures musculars.

La RPG està indicada per alleujar afeccions doloroses de la columna vertebral, el dolor cervical i el dolor lumbar, les hèrnies discals i les protrusions discals, a més de malalties relacionades amb les articulacions i els tendons com la síndrome del túnel carpià o la facitis plantar. A més, actua de forma preventiva a la higiene postural en la preparació del part i postpart i a la higiene postural en l’àmbit laboral.