Els Punts de Gallet Miofascials (PGM) es defineixen com un punt dolorós localitzat en el múscul. Generalment, el punt de gallet s’associa a una zona hipersensible a la palpació en forma de bandes dures (hipersensibles) localitzades en els teixits musculars o a les seves interseccions tendinoses. Per tractar aquest tipus de lesions s’empra la punció seca.

La punció seca és una tècnica d’estímul mecànic emprada per tractar els punts de gallet. Va ser emprada per primera vegada el 1979 pel metge txec Karel Lewit. Consisteix a estimular el teixit muscular amb l’ajuda d’un agent físic, en aquest cas d’una agulla. Aquest estímul ajuda a disminuir el dolor miofascial.

Es tracta d’una tècnica semi invasiva en la qual s’empra una agulla que actua com a agent físic que penetra a la pell i s’encarrega de pressionar i contraure el punt de gallet. Amb això, es busca desactivar per aconseguir disminuir el dolor a la zona afectada.

Característiques clíniques dels Punts de Gallet Miofascials

Un Punt Gallet Miofascial és un punt dolorós sensible a la palpació, localitzat en una zona del múscul. Es tracta de zones localitzades en teixits musculars o insercions tendinoses que, quan es toquen o es pressionen, generen dolor miofascial, que és profund i constant. A més pot projectar-se a altres parts del cos. Els PGM presenten certes característiques clíniques, entre elles:

• Banda tensa en el múscul.
  • Debilitat a la zona afectada.
  • Minimització del rang de moviment.
  • Hipersensibilitat a qualsevol estímul mecànic.
  • Dolor profund i projecció a altres zones.

Punció seca per alleujar el dolor miofascial

El dolor miofascial es presenta comunament als genolls, espatlles, regió lumbar, regió cervical i regió toràcica. Per al seu tractament s’empra la punció seca, la qual es pot aplicar emprant dos tipus de tècniques:

• Punció superficial: es fan servir agulles d’acupuntura que s’introdueixen en el teixit cel·lular subcutani situat al voltant del punt gallet. És una punció superficial que no va més enllà d’1 cm de profunditat.
  • Punció profunda: permet tractar els punts gallets situats en músculs profunds. La profunditat de la punció dependrà de la ubicació del múscul a tractar i de l’estructura muscular del pacient.